חפש בבלוג זה

7 בפברואר 2013

או קי. צוללת מגרמניה. ומה איתנו?



כן צוללת מגרמניה, לא צוללת מגרמניה, שיעד הגרעון לא נשמר והתקציב נפרץ בממדים חמורים.
גירעון 2012 הוא כפול מהמתוכנן ועומד על כ- 40 מיליארד שקל, 4.2% מהתקציב לעומת תכנון של כ- 20 מיליארד, כ- 2% מהתקציב.
איך מדינה מממנת גירעון? על פי נתוני האוצר, 36.6 מיליארד מומנו ע"י גיוס הון (הלוואות = אג"ח ממשלתי מהציבור ובנקים זרים) ו- 900 מיליון ממכירת קרקעות.
המשפט האחרון מעניין אותי.
למדינה יש עניין במחיר קרקע גבוה כי היא מוכרת אותו למרבה במחיר. ככל שייווצר צמצום בהיצע (תכנון, מדיניות) כך יעלה המחיר מול ביקוש עולה ולא מסופק. אתה הבנת את זה , ברוך?
איך מצמצמים גירעון? מעלים מיסים, מצמצמים שירותים והשקעות בתשתית. וכן, מוכרים עוד קרקע ביוקר. התוצאה – ירידה בצמיחה ובתוצר, סיכון של מיתון מואץ כתוצאה ממדיניות ממשלתית מכווצת.
ממשלת ארה"ב פעלה בדיוק הפוך. היא חיממה את המשק, הזרימה פעילות ויצרה צמיחה שמוציאה השנה את המשק האמריקאי מהמיתון אותו חווה מסוף 2008. הבורסה האמריקאית מגיעה לשיא של 14000 נקודות והאופק מתבהר.
מדינת ישראל זקוקה למנהיגות כלכלית חזקה, אמיצה ורואה לטווח ארוך.
עלות הדיור נשארה הבעיה החריפה ביותר של משקי הבית בישראל. זוג צעיר לא יכול לעמוד בתשלום של 4000-5000 ₪ לחודש משכנתא , לעיתים יותר מ- 50% מסך הכנסותיו. פתרון מחירי הדיור תלוי בגורם מרכזי אחד – מחירי הקרקע בו מספסרת המדינה למימון גרעונותיה.
הוזלה משמעותית של מחירי הקרקע, בדגש על הפריפריה, תאיץ בניה ותשתיות, תאיץ מקומות עבודה ופיתוח כלכלי, תאיץ צמיחה ותעלה את התוצר. אין דרך אחרת.
ומה קורה בשטח?
על פי מדיניות ממ"י, קרקע למגורים משווקת בכל אזורי הארץ על פי הערכת שמאי. בישובים רבים בפריפריה אין שוק פעיל של מכירת/קניית יח"ד.  כשל השוק מבטא פער עצום בין ביקוש לבין היעדר ההיצע וגורם למחירים גבוהים משמעותית מערכם הנורמלי של היחידות. כפועל יוצא של מצב זה מגיעה  שמאות הקרקע המגיעה לכדי- 800,000 ₪ (!) למגרש בישובי פריפריה.
בנתונים אלו אין כל סיכוי לאכלס את היישובים במאות זוגות צעירים, רובם מבני היישובים, המעוניינים להמשיך את חייהם בסביבתם הטבעית ולתרום לביסוס התיישבות רב דורית ויציבה.
בהיעדר התכנות כלכלית לרכישת יח"ד במחיר המתקרב ל- 1.5 מלש"ח, כש- 50% ממנו משולמים למדינת ישראל עבור הקרקע , יתאכלסו היישובים בקצב איטי באוכלוסיות מבוגרות של משפרי דיור ולמעשה יתנוונו לחלוטין בטווח של כ- 20 שנה. ניצנים של ניוון כזה כבר ניתן לזהות במס' לא קטן של יישובים.
המטרה
יצירת מנגנון למשיכת אוכלוסייה צעירה ליישובים בפריפריה באמצעות עשרות פרוייקטים מקבילים של מכרזי דיור למשתכן בהובלת משרד השיכון ובמחירי קרקע מוכתבים מראש.
הנחת העבודה שביישובים רבים , קהילתיים, מושבים וקיבוצים קיימת תשתית תכנונית  ופיזית להרחבה בת מאות יח"ד ליישוב, ושמדינת ישראל מסוגלת לפתור את חילוקי הדעות הקרקעיים מול המגזר הקיבוצי.
ריכוז מאמץ לאומי להרחבת ההתיישבות בפריפריה עשוי להניב אלפי יח"ד בטווח זמן קצר, לשחרר לחצי דיור מהמרכז ולחזק את הפריפריה באוכלוסייה צעירה ואיכותית.
מסגרת פעולה
מסגרת הפעולה המוצעת היא פרויקטים במסלול מחיר למשתכן בהובלת משרד השיכון.
המשרד יוציא מכרזים למאות יחידות בכל מועצה אזורית באזורי עדיפות לאומית ויגדיר קריטריונים ברורים לאופי הפרוייקט ולציבור הזכאים היכול להיכלל בו.
על מנת לאפשר עמידה ביעדי מחיר סופיים של עד 700,000 ₪ ליח"ד, יוגדרו המאפיינים הבאים:
1.     בניה בצפיפות של 4/6 יח"ד לדונם. (מגרשים קטנים מההיצע הקיים, חסכון במשאבי קרקע , תשתית ופיתוח).
2.     עלות קרקע , פיתוח מגרש ותשתיות – עד 150,000 ליחידה.
3.     גודל יח"ד – עד 120 מ"ר. אופציה להרחבה בעתיד.
4.     בניה מרוכזת פרויקטאלית ע"י קבלן זוכה בפיקוח וניהול משהב"ש.
5.     מינימום 100 יח"ד לפרויקט יישובי.
6.     גבוי במבני ציבור נלווים (דגש – מוסדות חינוך)
7.     קריטריונים הדוקים למשתכנים: יוצאי צבא, גיל מירבי, התחייבות למגורים/אי מכירה.

יאיר, נפתלי, שטרן, גפני, אריה – זה הצ'אנס שלכם לעשות משהו ממשי למדינה הזו.

ש"ש,
שי

השמש שוב מאירה סוף שבוע ירוק ופורח. איזה חורף משוגע. מי שלא ראה את נחל אורן זורם כמו המיסיסיפי לא ראה את נחל אורן זורם כמו המיסיסיפי. טוב, לא בדיוק , אבל די קרוב.
עוד 6 שבועות וחוזרים לתלבושת הכמושה הרגילה שלנו. תנצלו את הפנטזיה וצאו לשדות.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

shailavi59@gmail.com