חפש בבלוג זה

27 בינואר 2012

מצעד האיוולת של חוק טל

הדיון הציבורי סביב הארכת חוק טל כבר לא רלוונטי. הרכבת כבר עברה. מזמן.
צה"ל כבר שנים איננו צבא העם. עפ"י נתוני אכ"א, בשנת 2020 יתגייסו רק 40% מהשנתון (הכולל כולל ערבים וחרדים). מקרב חייבי הגיוס (סה"כ השנתון פחות ערבים וחרדים) יתגייסו כ-60%. בלבד. 40% מהבנות חייבות הגיוס לא מתגייסות השנה. מסיבות דת ואי התאמה. כמעט כל בת שנייה.
אז מי מתגייס וימשיך להתגייס? אותה מחצית העם שחלקה רואה ערך לאומי ציוני בגיוס ולחלקה הכנראה גדול יותר פשוט אין ברירה.
האם באמת צה"ל זקוק לגיוס החובה? האם יש ערך לגיוס החובה ולשימור צבא העם ככור היתוך חברתי? אני חושב שכבר לא, ואין דרך חזרה.
צה"ל של היום, בתקווה שהוא מכין את עצמו לפני המערכה הבאה , הוא צבא הרבה יותר מקצועי וטכנולוגי. מסת הלוחמים הנדרשת  והמאמץ הלוגיסטי שונים ללא היכר מזו שנדרשה במלחמות העבר. גדוד חי"ר מצויד באמל"ח מתקדם מסוגל לבצע משימות שביצעה חטיבה לפני 40 שנים. שלא לדבר על ארטילריה ואויר. ההישענות על לוחמים מאומנים היטב, מקצוענים, היא לב הסיפור. איכות על חשבון כמות.
המערכה הבאה תושתת על מערכה מוקדמת שכבר מתרחשת ללא הפסק ועוסקת באיסוף מודיעין מוקדם ורכישת מטרות, על תכנון מדוייק ,תמרון ,אש מדויקת והכרעה מהירה לקיצור משך הפגיעה בעורף.
אנחנו זקוקים לצה"ל חזק, איכותי וטכנולוגי המנוהל כגוף יעיל וזריז.
כל חייל קרבי ושאינו קרבי בסדיר ובמילואים יעיד על הבזבוז העצום בכח אדם ואמצעים שהם נחלת הצבא זה דורות. גיוס החובה כולל אלפי חיילים שכל עניינם הוא בהעברת שנתיים או שלש במינימום מאמץ והשקעה. לחיילים האלו, רובם משרתים בבסיסים עורפיים יש מערכת שלמה של מפקדות, מנהלה, תחזוקה, חדרי אוכל, משטרה צבאית, נגדי משמעת, שלישים, חובשים, פקידות ת"ש ומה לא. אם נמדוד באמת את התפוקה הביטחונית מחיילים אלו נראה שהיא שואפת לאפס.
צריך להחליף דיסקט. הצבא צריך להתנהל כמערכת שמגייסת חיילים הנבחרים היטב וממוינים למשימות שונות, קרביות, תומכות לחימה ומנהלה. החיילים שיגויסו יאומנו ויועסקו בהסכם העסקה ל- 3-4 שנים בשכר מלא. קצינים יקבלו נקודות זיכוי לתואר אקדמי. מסיימי שירות יזכו בלימודים גבוהים ובפטור ממס לכ- 10 שנים וכד'. הצבא יבחר את משרתיו שיראו בשירות ייעוד ציוני, אבל גם פלטפורמה למימוש עצמי ולמיצוב איכותי בקריירה אזרחית שלאחר השירות. לוחמים אלו יהוו את צבא המילואים עם סיום העסקתם כחלק מההסכם עמם, בשכר הולם לתקופת השירות ולתיגמול נוסף כזיכוי מס, הנחות בארנונה ועוד. מי שייתן – יקבל ומי שלא – לא.
חיל האויר, חיל הים וחיל המודיעין כבר שם, במספרים גדולים. הגיע העת להמשיך הלאה.
ועדיין ניתן להשקיע משאבים במימון תקציב הביטחון לשילוב אוכלוסיות חלשות באמצעות השירות הצבאי (עולים, בדואים, חרדים) במינונים מסוימים ובלי לשנות את המשימה העיקרית של צה"ל.
מי שלא ירצה – לא יתגייס. לא יקרה לצה"ל כלום. החרדים לא יידרשו לפטור, לא יתחבאו מאחורי סינור הישיבות כדי להשתמט משירות ויוכלו ללכת לעבוד כדי לפרנס את החברה החלשה ביותר בישראל . התוצאה? פרודוקטיבציה  של מאות אלפי משקי בית , הגדלה מהותית של התוצר המשקי וחסכון אדיר בקצבאות מיותרות.
גיוס לשנת שירות אזרחי במקום צבא הוא מהרעיונות היותר טפשיים שבאים לשלם מס שפתיים מוסרי. מי ינהל, יפקח , יממן את מתנדבי שנת השירות? מאיזה תקציב? חינוך? בריאות? נקבל עוד ערימת מתנודבים שימצאו כל עילה כדי להשתמט מהחובה הזו ועלויות ההעסקה והאכיפה לעולם לא יגיעו לחלופת העסקת אנשי מקצוע טובים בתמורה ראויה.
אז מי צריך את חוק טל שבא להנציח איוולת שפג תוקפה?
והגשם יורד השנה במינון אופטימלי. מעטה ירוק ועז עוטף את אלוני התבור העומדים עדיין בשלכת וממתינים לפריצת הלבלוב הקרבה. ובין הזיתים המכסיפים מבצבץ כבר לובן השקד של חודש שבט.


תגובה 1:

  1. יישר כוח שי,
    הדעה שאתה מציג כאן בפוסט היא לצערי עדיין רחוקה מדי מהזרם המרכזי של החברה הישראלית.
    אני חושב שכדאי לציין את הדעה והעובדות עליה היא מבוססת, על מנת להעלות את נושא יעילות גיוס החובה לשיח בחברה הישראלית.
    ב"תנועה לצבא מקצועי" (http://www.facebook.com/idfpro) אנו מנסים לעשות זאת בדיוק. שמחתי לקשר לפוסט שלך מדף הפייסבוק של התנועה.
    שבת שלום

    השבמחק

shailavi59@gmail.com